Publicatie Access To Nutrition Index

Hoe scoren bedrijven op voeding en gezondheid?

Begin januari is de Access To Nutrition Index gepubliceerd. Deze ranglijst laat zien hoe bedrijven scoren op diverse voeding en gezondheid gerelateerde thema’s. De Access to Nutrition Index (ATNI) heeft als uitgangspunt dat voedingsmiddelbedrijven kunnen bijdragen aan de beschikbaarheid van voldoende gezonde voeding. Maar ook een bijdrage kunnen leveren aan de aanpak van voedingsproblemen als ondervoeding of overgewicht. Met de index stimuleert de ATNI bedrijven voedzame en betaalbare voedingsmiddelen te produceren en op een verantwoorde wijze consumenten te stimuleren de gezonde keuze te maken.

Access To Nutrition Index_uitslagRanglijst

In de index zijn 22 bedrijven gescoord op hun werkwijze in zeven categorieën: voedingsbeleid, productaanbod, makkelijke producttoegang, verantwoordelijke marketing, ondersteuning gezonde leefstijl, etikettering en maatschappelijke betrokkenheid. En twee subrankings voor ondervoeding en overgewicht. Met deze ranglijst beoogt de ATNI de dialoog te stimuleren over hoe de grotere bedrijven binnen de voedingsmiddelenindustrie omgaan met het thema voeding en gezondheid. De vergelijking van resultaten geeft volgens de ATNI een onafhankelijk overzicht en kan voor bedrijven een stimulans zijn om te verbeteren. Met als ultiem doel: wereldwijd een verbeterde voeding en een aanpak van ondervoeding en overgewicht.

FrieslandCampina

FrieslandCampina is in de Access to Nutrition Index opgeklommen van de negentiende naar de achtste plaats ten opzichte van de eerste ATNI publicatie in 2013. Op het gebied van voeding behaalde FrieslandCampina de vijfde plaats van de 22, in de categorie ondervoeding de zesde plaats van de 22 en in de categorie vervangingsmiddelen voor moedermelk derde van de zes.

De afgelopen jaren heeft FrieslandCampina belangrijke resultaten bereikt op het gebied van MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen). In alle markten waar producten van FrieslandCampina te koop zijn, voldoet FrieslandCampina aan de (lokale) wet- en regelgeving. Hiernaast heeft FrieslandCampina zelf een aantal standaarden bepaald, bijvoorbeeld op het gebied van marketing gericht op kinderen. Ook zijn er belangrijke stappen gezet in de verbetering van de nutritionele waarde en verkrijgbaarheid, net als de informatie over de voedingswaarde van de diverse producten. Deze inzet komt tot uiting in de opwaartse beweging die FrieslandCampina heeft gemaakt op de ATNI.

Lees meer over de Access To Nutrition Index.