Botgezondheid in de diëtistenpraktijk

Elly Kaldenberg is diëtist en ontwikkelt voor bedrijven voedingsprogramma’s. Ze legt uit wat zij doet om het thema sterke botten op de kaart te zetten.

Botgezondheid in de diëtistenpraktijk“Het thema botgezondheid moet wat mij betreft een plaats krijgen in de preventieve voorlichting. Nu zie je dat er vaak een focus is op overgewicht. Dit is ook niet zo gek, want de helft van Nederland heeft overgewicht. Alleen vergeten we dan de andere helft die een gezond gewicht heeft. Het belang van sterke botten is niet bekend bij veel mensen. Over 10 jaar zou ik willen dat mensen reageren met ‘Ik weet wat ik kan doen aan sterke botten!’ als ik begin over botgezondheid”, aldus Elly Kaldenberg. Zeker bij vrouwen in de overgang en ouderen is sterke botten een extra aandachtspunt. De veranderingen in de hormoonhuishouding hebben invloed op de botopbouw. Maar eigenlijk zijn sterke botten je hele leven lang belangrijk, van jong tot oud! Op jonge leeftijd wordt namelijk de basis gelegd voor de maximale botmassa, oftewel de piekbotmassa,  die op volwassen leeftijd behaald wordt.

Als diëtist binnen bedrijven richt Kaldenberg zich vooral op de preventieve zorg, waarbij het gaat om verschillende leefstijlfactoren als slaap, goede voeding en beweging onder andere in relatie met onregelmatige diensten: “Als je het mij vraagt is voeding – naast genetische factoren – een belangrijke factor als het gaat om sterke botten. In de voeding zijn er dan twee aandachtspunten, namelijk de inname van calcium en vitamine D”.

Botgezondheid in de diëtistenpraktijk 1“Binnen een gevarieerde voeding is zuivel een belangrijke bron van calcium. Sommige mensen geven de voorkeur aan melk, terwijl anderen liever kwark of yoghurt eten. En ook kaas draagt natuurlijk bij aan de calciuminname. Af en toe denken mensen dat ze met het eten van groenten ook genoeg calcium binnen krijgen. Dan leg ik uit dat in sommige groenten zeker calcium zit, maar dat je er dan wel veel van moet eten. Ik geef advies passend bij het voedingspatroon van mensen. Van mij hoeft niks, maar ik leg wel uit wat goede keuzes en natuurlijk ook alternatieven zijn”, licht Kaldenberg toe.

Naast calcium is ook vitamine D van belang voor de botgezondheid. Kaldenberg: “Ik zie geregeld vrouwen die een betrekkelijk laag vitamine D gehalte in hun bloed hebben. Vaak heb ik deze vermoedens al bij de omschrijving van hoe ze zich voelen, het voedingspatroon en de leefstijl. Het is een ‘fingerspitzengefühl’ gevoel. Voordat ik dan vitamine D suppletie voorschrijf laat ik altijd hun bloedwaarden controleren”. Het gaat natuurlijk om een gepersonaliseerd voedingsadvies. Altijd even controleren en dan kun je goed beoordelen of (extra) vitamine D suppletie nodig is licht Kaldenberg toe.