Gezonde voeding op school en op de sportclub

Interview met Marjon Bachra van Jongeren Op Gezond Gewicht

Kinderen op school en op de sportclub bewust maken van een gezonde leefstijl, door het productaanbod te verbeteren en gezonde voeding te promoten. Dit is een van de doelstellingen van Jongeren Op Gezond Gewicht die ze met samenwerkingspartners oppakken. Marjon Bachra, Directeur Jongeren Op Gezond Gewicht, vertelt meer over de gezonde sportkantine en het akkoord gezonde voeding op scholen.

Gezonde voeding op school en op de sportclub

Voldoende beweging en een gevarieerde basisvoeding met onder andere groente, fruit, brood, granen en zuivel leggen de basis voor een gezond lichaam. Jongeren Op Gezond Gewicht stimuleert een omgeving voor kinderen en jongeren waarin de gezonde keuze de makkelijke keuze is. Marjon Bachra, directeur Jongeren Op Gezond Gewicht, legt uit hoe.

Sportkantine

Een gezond aanbod in sportkantines is niet altijd gebruikelijk. “Vanuit JOGG helpen we in sportkantines het assortiment te verbeteren. Door gezonde producten aan te bieden en deze prominent in het zicht te zetten kun je de gezonde keuze de makkelijke keuze maken. Water drinken stimuleren vinden we ook belangrijk. Het productaanbod wordt binnen deze aanpak opgedeeld in drie categorieën: brons, zilver en goud. Hoe ‘edeler’ het metaal, hoe gezonder het aanbod en de uitstraling van de kantine. Bij ‘brons’ is er ten minste één betere keuze per productgroep aanwezig. Bijvoorbeeld een tosti met volkorenbrood in plaats van witbrood en alle betere keuzes liggen op opvallende plaatsen vooraan. Het stempel ‘zilver’ krijgt een sportkantine als er groente of fruit wordt aangeboden. Daarnaast is 60% van het zichtbare aanbod de betere keuze, bijvoorbeeld gezonde broodjes en halfvolle zuivel. Bij ‘goud’ is gezond kiezen vanzelfsprekend en is het overgrote deel (80%) van de zichtbare producten een betere keuze en wordt er groente én fruit aangeboden”, aldus Bachra. Bij dit project werkt Jongeren Op Gezond Gewicht samen met onder andere sportbonden en voedingsmiddelenbedrijven. Bachra noemt een voorbeeld: “Samen met FrieslandCampina is er een kennissessie georganiseerd door een diëtist over zuivel en het effect van zuivel bij het herstel na sport”. Ook zijn er initiatieven om snackgroenten en fruit te promoten. 

Gezonde schoolkantine

Niet alleen op de sportclubs is er aandacht voor gezonde voeding. Ook op scholen is er aandacht om de gezonde keuze de makkelijke keuze te maken: “In het Akkoord Gezonde voeding op scholen, dat is ondertekend door 24 partijen, zijn afspraken gemaakt om het productaanbod op scholen te verbeteren. Net als bij de sportkantines gaat het ook hier om het aantrekkelijk presenteren van gezonde voeding en het de kinderen makkelijker maken gezond te kiezen. Bovendien heeft de Tweede Kamer een motie ingediend dat alle schoolkantines in 2017 gezond moeten zijn. Scholen beslissen natuurlijk zelf, maar we zien dat heel veel scholen de afgelopen jaren hard aan de slag zijn gegaan en hun aanbod flink is verbeterd. Jongeren Op Gezond Gewicht kan scholen hierbij helpen. Een hele belangrijke samenwerkingspartner en kennispartner hierbij is het Voedingscentrum, want zij zijn dé autoriteit op het gebied van gezonde voeding. De Schoolkantine Brigade van het Voedingscentrum helpt scholen echt op weg met praktische adviezen”.

Samenwerking

“Natuurlijk is er voor gezondheidszorgprofessionals een belangrijke rol weggelegd om bij kinderen een gezonde leefstijl te stimuleren. In JOGG-gemeenten wordt lokaal de verbinding gezocht met diëtisten en gewichtsconsulenten”, vertelt Bachra. Gezondheidszorgprofessionals kunnen contact opnemen met de JOGG-regisseur in de gemeente om te kijken waar deze verbinding mogelijk is. Ook is de samenwerking met voedingsmiddelenbedrijven en retailers van groot belang, volgens Bachra. “Je ziet bij ‘gezonde scholen’ wel eens dat kinderen in de pauze iets te eten halen bij de supermarkt op de hoek. Als deze supermarkt dan ook een gezond aanbod aantrekkelijk en duidelijk in beeld heeft voor scholieren, komen ze niet in de verleiding om iets ongezonds te kopen”.

Toekomst

“Over 5 jaar zou ik het heel mooi vinden als het meerendeel van de sportkantines niveau zilver bereikt heeft en een groot deel voor goud gaat”, aldus Bachra. Vanaf september 2016 gaat er dan ook een nieuwe website in de lucht waar de nadruk zal liggen op het werkelijk behalen van brons, zilver of goud. We spelen actief in op de uitdagingen waar kantinebeheerders voor staan, zoals interne weerstand, het aanpassen van het assortiment en het behouden van omzet. Deze website is een extra steuntje in de rug om het productaanbod in kantines verder te verbeteren.

Marjon Bachra is spreker op het congres ‘Jong geleerd is oud gedaan’ op 1 juli 2016 in Corpus.