Gezondheidsraad brengt nieuwe beweegrichtlijnen uit

Bewegen is goed, meer bewegen is beter

Gezondheidsraad brengt nieuwe beweegrichtlijnen uitOp 22 augustus 2017 heeft de Gezondheidsraad nieuwe beweegrichtlijnen uitgebracht. In dit advies zouden volwassenen en ouderen wekelijks minstens 2,5 uur matig tot intensief moeten bewegen en kinderen dagelijks minstens een uur. Ook worden voor zowel volwassenen als kinderen spier- en botversterkende activiteiten aanbevolen, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.

Op verzoek van de minister van VWS heeft de Gezondheidsraad de huidige drie beweegnormen – Nederlandse Norm Gezond Bewegen, de Fitnorm en de Combinorm – onder de loep genomen en met recente wetenschappelijke inzichten een nieuw beweegadvies uitgebracht. De ‘Beweegrichtlijnen 2017’. In dit nieuwe advies benadrukt de Gezondheidsraad het belang van beweging voor de gezondheid. In het algemeen geldt: bewegen is goed, meer bewegen is beter. De meeste gezondheidswinst wordt behaal bij inactieve mensen die gaan bewegen.

Bewegen is gezond voor alle leeftijdsgroepen. Het gaat hierbij zowel om activiteiten gericht op uithoudingsvermogen als op kracht (spierversterkend). Gezondheidsraad, 2017.

Beweegrichtlijnen 2017

Volwassenen

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
  • En: voorkom veel stilzitten.

Kinderen 4-18 jaar

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens elke dag een uur aan matig intensieve inspanning. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens driemaal per week spier- en botversterkende activiteiten.
  • En: voorkom veel stilzitten.

Bron: Beweegrichtlijnen 2017, Gezondheidsraad

45% van de Nederlanders voldoet aan Beweegrichtlijn 2017

Cijfers van het RIVM laten zien dat een deel van de Nederlanders al voldoet aan de nieuwe richtlijn voor matig intensieve inspanning en bot- en spierversterkende activiteiten. Bij volwassenen is dit 44% en bij kinderen (4-11 jaar) 55%. Tieners (12-17 jaar) blijven wat achter, 28% voldoet aan de nieuwe Beweegrichtlijnen 2017.

Referentie

Gezondheidsraad. Beweegrichtlijnen 2017. Den Haag: Gezondheidsraad, 2017; publicatienr. 2017/08.