Hoe eiwit overeten kan voorkomen

Auto Draft 10

Een voedingspatroon rijk aan eiwit zou een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het voorkómen van overeten. De eiwitbalans lijkt namelijk een drijvende factor te zijn voor de voedselinname. Dat stelde Pascalle Weijzen, onderzoeker bij FrieslandCampina, aan de hand van resultaten van verschillende onderzoeken tijdens het Voeding Nederland congres “Haal meer uit voeding(smiddelen)”, dat op 19 juni 2012 gehouden werd in Nieuwegein.

 

Eiwitbalans

‘Steeds meer resultaten van studies ondersteunen de hypothese dat de eiwitinname sterk gereguleerd is’, vertelt Weijzen. Onderzoek toont aan dat de totale voedselinname afhangt van de eiwitinname. Weijzen: ‘Hoe eiwitrijker de voeding is, hoe minder er totaal gegeten wordt. Een voeding die relatief laag is aan eiwit lijkt bij te dragen aan overconsumptie omdat men blijft eten tot er een eiwitbalans bereikt is.(1) Een voedingspatroon met 10 en% eiwit resulteert in een hogere dagelijkse energie-inname dan een voedingspatroon met 15-25 en% eiwit (2). Bovendien kiezen mensen die een tijd lang eiwitbeperkt gegeten hebben automatisch voor eiwitrijke producten om weer in eiwitbalans te komen, zonder dat dit resulteert in een hogere energie-inname (3)’.

Verzadigingsmechanisme

Reeds beschikbare kennis over de mechanismen waardoor eiwit bijdraagt aan verzadiging vatte Weijzen samen: ‘Consumptie van eiwit leidt tot een verhoging van de concentratie van verzadigingshormonen, tot een stijging van de aminozuurconcentratie van het bloed wat een verzadigingssignaal naar de hersenen geeft, een toename van het energieverbruik en een verhoogde glucoseproductie door de lever. En omdat eiwit de textuur van voedsel “verdikt”, blijft het langer in de mond en werkt het op die manier ook meer verzadigend.’

Eiwit in de voeding

Weijzen stelde dat meer eiwit in de voeding er aan kan bijdragen dat de totale voedselinname beperkt wordt. ’Het lijkt goed om hierbij uit te gaan van 1,3 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht, meer dus dan de 0,8 gram per kilogram lichaamsgewicht die de Gezondheidsraad adviseert voor de gezonde populatie. Dit advies komt overeen met een energiepercentage eiwit van 16-17%. Verhogen van energiepercentage eiwit in de voeding kan gemakkelijk door meer gebruik te maken van eiwitrijke producten zoals magere vleessoorten, vis, soja en magere en halfvolle zuivelproducten.’

 

Referenties

  1. Simpson et al, Appetite 41, 2003
  2. Gosby et al, Plos One 2011
  3. Griffioen et al, Am J Clin Nutr, 2012