‘Dieet dit – Dieet dat’ campagne van de NVD

Interview met Anja Evers

‘Dieet dit – Dieet dat’ is de titel van de campagne die in 2014 door de Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD) is gestart. De campagne heeft als doel de diëtist als expert in voeding en gedrag beter op de kaart te zetten. Het FrieslandCampina Institute sprak Anja Evers, directeur van de NVD, over de resultaten van de campagne en de plannen voor de toekomst.

‘Een directe aanleiding van de campagne is dat in 2012 de behandeling door de diëtist niet werd vergoed uit de basisverzekering. Hierdoor vroeg de Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD) zich onder meer af of de rol van de diëtist wel voldoende bekend is bij consumenten, beleidsmakers en zorgverzekeraars. Daarom zijn we – ook op verzoek van de leden van de NVD – in 2014 gestart met de ‘Dieet dit – Dieet dat’ campagne. De doelstelling van de campagne is om de diëtist richting consumenten sterker te profileren als een expert in voeding en gedrag, die een persoonlijk voedingsadvies geeft. Niemand is immers gelijk, twee mensen met dezelfde aandoening kunnen toch heel verschillende adviezen krijgen, afhankelijk van hun situatie, leefstijl of andere aandoeningen die ze hebben. Vandaar ‘Die eet dit en die eet dat’, vertelt Anja Evers, directeur NVD.

Nieuwe benaderingAuto Draft 8

‘Deze campagne gericht op consumenten is een verschuiving in het beleid van de NVD, want voorheen communiceerde de NVD niet direct richting consumenten. De NVD is de afzender van de ‘Dieet dit – Dieet dat’ campagne, maar natuurlijk dragen de diëtisten in het land de campagne verder uit. Dit doen ze door bijvoorbeeld posters en brochures op te hangen en uit te delen in de diëtistenpraktijk, bij de huisarts, apotheek en andere zorgprofessionals, maar ook in de bibliotheek en bij sportscholen. In de campagne zijn we te horen op de radio, dit wordt ondersteund door online advertenties en social media’, vertelt Evers. De website www.dieetditdieetdat.nl wordt volop bezocht en volgens Evers ligt de campagne op koers. Negen maanden campagne heeft meer dan 75.000 unieke bezoekers op de website opgeleverd. Ook de websitepagina ‘Vind een diëtist bij jou in de buurt’ wordt goed bezocht. Vorige week is ronde 3 van de campagne met radiospotjes en online inzet gestart. In september, rond de Dag van de Diëtist, staat ronde 4 gepland. ‘Dieet dit – Dieet dat’ richt zich vooral op zwangeren, mensen met maag- en darmproblemen, kanker, hart- en vaatziekten of diabetes. Vanaf september komen de onderwerpen ‘sport en voeding’ en ‘voedselallergie’ erbij, licht Evers toe. De ‘Dieet dit – Dieet dat’ campagne wordt ondersteund door het Voedingscentrum, de Hartstichting, de Maag-, lever-, darmstichting, het Diabetes Fonds en de Koninklijke Nederlandse organisatie van Verloskundigen.

Dag van de Diëtist

‘Dit jaar zullen er tijdens de ‘Dag van de Diëtist’ op 19 september in 500 supermarkten diëtisten aanwezig zijn om de supermarktbezoekers te helpen bij het maken van een van de gezonde keuze. Ook geven ze uitleg aan klanten over het lezen van de etiketten en beantwoorden ze andere vragen. Met deze actie, werken we samen met het Voedingscentrum en de ‘Stichting Ik Kies Bewust’, vertelt Evers enthousiast.

Toekomst

‘Verdere plannen voor dit jaar zijn om ook via de wachtkamerschermen de ‘Dieet dit – Dieet dat’ campagne verder uit te rollen en kijken we hoe we de website www.dieetditdieetdat.nl interactiever kunnen maken. Het profileren van de diëtist richting consumenten, stakeholders en andere zorgprofessionals is een expliciet onderdeel van het beleid van de NVD. Daarom willen we ook in 2016 doorgaan met de campagne door. Maar die beslissing aan de NVD leden: zij mogen tijdens de ALV in november 2015 stemmen over het beleidsplan voor de komende jaren’, aldus Evers.