Publicatie Richtlijnen goede voeding 2015

Publicatie Richtlijnen goede voeding 2015De Gezondheidsraad heeft op 4 november de ‘Richtlijnen goede voeding 2015’ aangeboden aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de staatssecretaris van Economische Zaken. De inhoud van het rapport in het kort.

Op basis van wetenschappelijk onderzoek naar het effect van voeding op de tien meest voorkomende chronische ziekten, heeft de Gezondheidsraad richtlijnen geformuleerd voor een gezond voedingspatroon. Dit is het advies in het kort:

Hogere consumptie aanbevolen

  • Eet dagelijks ten minste 200 gram groente en ten minste 200 gram fruit.
  • Eet dagelijks ten minste 90 gram bruin brood, volkorenbrood of andere volkorenproducten.
  • Eet wekelijks peulvruchten.
  • Eet ten minste 15 gram ongezouten noten per dag.
  • Eet een keer per week vis, bij voorkeur vette vis.
  • Drink dagelijks drie koppen thee.

Vervanging aanbevolen

  • Vervang geraffineerde graanproducten door volkorenproducten.
  • Vervang boter, harde margarine en bak- en braadvetten door zachte margarine, vloeibaar bak- en braadvet en plantaardige oliën.
  • Vervang ongefilterde door gefilterde koffie.

Beperking van de consumptie aanbevolen

  • Beperk de consumptie van rood vlees en met name bewerkt vlees.
  • Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken.
  • Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag.
  • Beperk de inname van keukenzout tot maximaal 6 gram per dag.
  • Het gebruik van voedingsstofsupplementen is niet nodig, behalve voor mensen die tot een specifieke groep behoren waarvoor een suppletieadvies geldt.

Handhaving van de consumptie aanbevolen

  • • Neem enkele porties zuivel per dag, waaronder melk of yoghurt.

Bron: Gezondheidsraad (2015). Richtlijn goede voeding 2015. Den Haag: Gezondheidsraad, 2015; publicatienr. 2015/24.

Bron: Gezondheidsraad (2015). Richtlijn goede voeding 2015. Den Haag: Gezondheidsraad, 2015; publicatienr. 2015/24.