Technologie rond de keukentafel

Blog door Femke Mosch

Bij het woord ‘gezondheidszorg’ wijzen we naar de professionals werkzaam in de zorgsector. Deel dit woord op in twee woorden ‘gezondheid’ en ‘zorg’ en dan kun je er opeens als burger ook iets mee: hoe kan ik zelf ‘zorgen’ voor mijn ‘gezondheid’? Deze preventieve houding neemt steeds serieuzere vormen aan. De burger wil gezond zijn en blijven en doet dit door gezond te eten en genoeg te bewegen. Elke leeftijdsgroep kent z’n voorlopers: voor de millennials zijn dat de fitgirls met een fitbit om hun pols en een instagramprofiel met healthy bowlfood. Voor de ouderen is dat een programma zoals ‘hoe word ik 100?’ van omroep Max en de buurman die met een goedkoop daluur-sportabonnement er vier maanden later opeens een stuk gezonder en vitaler uitziet. Deze mentaliteitsverandering zit in elke generatie! Een blog door Femke Mosch.

Technologie rond de keukentafel

Technologie gaat ook echt helpen om deze beweging te stuwen. Tools zijn bijvoorbeeld een online personal trainer die dagelijks motiveert of een app waarin je dagelijks je eetpatroon noteert. Of andere data-verzamelende technologieën, zelfs de bonuskaart heeft potentie om te helpen met gezonder eten. Technologie geeft derden inzage in hoe en wanneer men eet en beweegt. Te weinig beweging of te veel eenzijdig eten kan worden opgemerkt en er kan actie op ondernomen worden.

Het sleutelwoord bij technologie is vertrouwen. Die twee zijn moeilijk te rijmen, want al die data wil je niet altijd delen. Neem je de mindfulnessapp van een zorgverzekeraar of een andere gratis gezondheidsapp in gebruik, dan weet je niet wat er met die data gebeurt. Juist daar ligt een kans voor een onafhankelijk diëtist. De diëtist is dan een vertrouwenspersoon die zorgvuldig jouw data verzameld en het alleen gebruikt om jou daadwerkelijk te helpen. Zie ook een recent nieuwsitem van de NOS.

Een heleboel data is handig als startpunt, de vertaling is stap twee. Hoe lees je die data af en hoe vertaal je die naar een waardevol advies waar de klant mee aan de slag kan? Met de juiste analyse kun je daar conclusies uit trekken, een diëtist kan het verschil maken als zij leert door de bomen (de data) het bos te zien.

Dat advies moet overigens niet iets zijn waarbij de klant het gevoel heeft te moeten afzien, het moet vooral lekker en haalbaar zijn. Waarom heeft elke diëtist geen keuken in de praktijk en wordt de voortgang niet besproken aan de keukentafel? Dat voelt meteen een stuk toegankelijker.

Dan resteert nog de vraag: hoe komen mogelijke klanten bij een diëtist terecht? Bij een ziektebeeld is dat via een huisarts. Voor de preventieve zorg moet er nagedacht worden over een andere manier om mensen te bereiken. Die sportende buurman kan een diëtist tegenkomen in de sportschool en hier zijn advies inwinnen. De millennial die een fitgirl of -boy wil zijn haakt aan bij een hippe online diëtist. Om nieuwe klanten te vangen moet je erachter komen wat ze beweegt en op welke locatie ze zich bevinden, zowel online als offline. Je kunt ze vangen. Hoe? Dit is voor iedere doelgroep anders!

Hoe kan jij aansluiten bij deze veranderingen?

  1. Ga op app-avontuur: probeer ze uit. Wat is het gebruiksgemak, welke data komt eruit voort en wat kun je daarmee
  2. Ga aan de slag met data analyseren en omzetten in een advies
  3. Kruip in de huid van de potentiele nieuwe doelgroep, die niet via de huisarts komt: waar kun je hem treffen, wat houdt hem bezig en welke rol kun jij vervullen in zijn leven?

Auto Draft 26

Deze blog is geschreven door Femke Mosch. Zij houdt zich bezig met innovatie in de voedselsector. www.femkemosch.nl