Voedingsstoffen in kwark

Kwark wordt gemaakt van melk en bevat daarom grotendeels dezelfde voedingsstoffen als in melk. Een belangrijk verschil is dat kwark meer eiwit bevat.

Voedingsstoffen in kwark

Een schaaltje kwark (150 ml) bevat verschillende voedingsstoffen (1):

  • 17 gram eiwit
  • 188 mg calcium (23% van de DRI)
  • 225 mg fosfor (32% van de DRI)
  • 0,45 mg vitamine B2 (32% van de DRI)
  • 1,1 microgram vitamine B12 (42% van de DRI)

Eiwit

Melk bevat ongeveer 3,5 gram eiwit per 100 milliliter (1). Kwark bevat door het uitlekken tijdens het bereidingsproces meer dan drie keer zoveel eiwit dan melk. Het melkeiwit bestaat voor 80% uit caseïne eiwit en 20% uit wei eiwit. De kwaliteit van melkeiwitten is hoog doordat het melkeiwit alle essentiële aminozuren in grote hoeveelheden bevat en het melkeiwit is goed verteerbaar (2). Eiwit is van belang voor de opbouw en het behoud van spieren en speelt een rol bij de opbouw van de botten (3).

Minder lactose

Het lactosegehalte van kwark is met 3,2 gram per 100 milliliter ongeveer 30% lager dan van melk. Dit komt doordat een deel van de lactose tijdens de fermentatie wordt omgezet in melkzuur. Dit is gunstig voor mensen die lactose niet goed kunnen verdragen.

Calcium

Kinderen hebben calcium nodig voor de opbouw van botten en tanden. Voor volwassenen is dit mineraal belangrijk bij het behoud van botweefsel (6). Ook draagt calcium bij aan het normaal functioneren van de spieren, de prikkelgeleiding in de zenuwen, de bloedstolling en de werking van spijsverteringsenzymen. (7)

Fosfor

Fosfor draagt net als calcium bij aan de groei, ontwikkeling en behoud van botten en tanden. Hiernaast draagt voldoende fosfor bij aan het energiemetabolisme en de normale werking van celmembranen in het lichaam. (8)

Vitamine B2 en B12

Melk bevat van nature ook vitamine B2 en B12 (1). Deze vitamines dragen bij aan het vrijmaken van energie in het lichaam. Ook helpen vitamine B2 en B12 vermoeidheid te verminderen en dragen ze bij aan de werking van het zenuwstelsel. (4) Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten, zoals melk en zuivel, vlees, vis en eieren. Ook mensen met een maagverkleining, maagdarminfecties, mensen met een verminderde aanmaak van maagzuur of mensen die langdurig bepaalde medicatie gebruiken zoals metformine hebben meer kans op een tekort. (5).

Lees meer over:

 

Referenties

  1. NEVO-online versie 2013/4.0, RIVM, Bilthoven.
  2. Tomé, D. (2012). Criteria and markers for protein quality assessment – a review. British Journal of Nutrition, 2012; 108, S222–S229.
  3. EFSA 2010;8(10):1811 en 2011;9(6):2203
  4. EFSA 2010;8(10):1814
  5. Voedingscentrum (2016). http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-b12.aspx. Verkregen in februari 2016.
  6. EFSA 2009; 7(9):1210-1272 en EFSA 2010;8(10):1725 2011;9(6):2203
  7. EFSA 2009; 7(9):1210
  8. EFSA 2009; 7(9):1219